Een gezamenlijke structuurvisie
Vóór 1999 heette Parkstad Limburg Streekgewest Oostelijke Mijnstreek. In dit Streekgewest werkten de gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Onderbanken, Nuth, Simpelveld en Voerendaal al samen.
Maar zij deden dat alleen op operationeel niveau, zoals bijvoorbeeld bij het verwerken van afval. In 1999 kwam na een uitvoerig onderzoek naar voren dat de regio vele groeikansen had, maar dat deze onbenut bleven. Initiatiefnemers T. Wöltgens, J. Pleumeekers en J. Zuidgeest kwamen tot een gezamenlijke structuurvisie voor de regio. Zij zorgden ervoor dat de gemeenten anders gingen samenwerken en vooral ook op beleidsmatig niveau samen verder zouden gaan .
Vanaf 1999 is de samenwerkingskoers bewust veranderd en om die totale verandering meer kracht bij te zetten veranderde de naam van het streekgewest in Parkstad Limburg. Een naam die in de afgelopen jaren een plaats heeft verworven bij overheid, bedrijven en burgers.
Ontstaan
Zes van de zeven Parkstad Limburg-gemeenten (Brunssum, Heerlen, Landgraaf, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal) zijn bezig met het samenvoegen van de afdelingen Belastingen & Heffingen tot een shared service center.
De zes Limburgse gemeenten hebben een businessplan opgesteld voor de uitwerking van het shared services concept op het gebied van belastingen. Het streven is om de gemeenschappelijke belastingorganisatie op 1 januari 2007 operationeel te laten zijn. De belastingsamenwerking zal organisatorische inbedding krijgen bij de al bestaande gemeenschappelijke regeling Regio Parkstad Limburg, maar het SSC staat daarbij vrij in haar eigen bedrijfsvoering en heeft zelfstandigheid ten aanzien van financiële zaken.
de Belastingsamenwerking gaat haar diensten verlenen op basis van formele overeenkomsten met haar klanten. Het is een voorwaarde dat de klanten met Belastingsamenwerking realistische afspraken maken over de te leveren diensten. Outsourcing richting Belastingsamenwerking is een groeiproces waarin beide partijen samen komen tot formele overeenkomsten. De deelnemende gemeenten zullen nadrukkelijk aandacht moeten besteden aan hun ‘nieuwe’ rol als klant. Zij nemen diensten af van Belastingsamenwerking en stellen eisen aan deze dienstverlening. Binnen iedere gemeente moet daartoe de rol van hoofdopdrachtgever (contractmanager) voor die gemeente worden ingevuld. Aan de zijde van de belastingsamenwerking wordt die rol vervuld door de accountmanager.