Dimpact

Gemeentelijk samenwerkingsverband Dimpact werkt aan de e-Overheid met een formele basis als coöperatieve vereniging u.a.. Ze telt inmiddels 20 lidgemeenten met gezamenlijk ruim 1.000.000 inwoners. Dimpact is opgezet voor en wordt aangestuurd door de lidgemeenten. Het Dimpact-bureau voert namens de lidgemeenten de regie over de samenwerking en stuurt de leveranciers aan. Het samenwerkingsverband streeft naar verdere ledengroei met gedreven partners om gedeelde ambities verder te verwezenlijken.

Dimpact heeft anno 2010 een groot aantal bouwstenen (medewerkersportaal, zaakgericht werken, digitaal loket, et cetera) voor de e-Overheid opgeleverd en live bij haar 20 lidgemeenten. De focus ligt op realiseren van klantgerichte dienstverlening, online selfservice door klanten en efficiënte bedrijfsvoering.


Participatie in de Coöperatieve vereniging Dimpact

Dimpact is een samenwerkingsverband 100% van, voor en door gemeenten voor het ontwikkelen van een geheel aan bouwstenen voor de e-Overheid en multichannel dienstverlening (NUP en Antwoord2015).

Dimpact is georganiseerd als een coöperatieve vereniging ua. waar nieuwe gemeenten lid van kunnen worden. De lidgemeenten bekleden de diverse organen van de coöperatieve vereniging en hebben zo formeel (gelijke) inspraak in de samenwerking. Hierdoor hebben gemeenten zeggenschap over de bedrijfsvoering van Dimpact. Samen stellen ze het beleid vast en houden ze toezicht op de ontwikkelingen. Het lidmaatschap betekent actief meedoen. Dimpact werkt met een groot aantal expertiseteams waarin gemeentelijke medewerkers participeren. Via die teams wordt gewerkt aan de realisatie van de bouwstenen.

Dimpact-bureau

Het Dimpact-bureau fungeert als regieorganisatie namens de aangesloten gemeenten en organiseert de samenwerking. Ze draagt zorg voor het opdrachtgeverschap richting leveranciers. Ook de installatie en implementatie bij leden wordt ondersteund, de producten beheerd en (indien gewenst) gehost. Daarnaast wordt de kennisdeling tussen de lidgemeenten gefaciliteerd en schuift Dimpact als kennisinstituut aan bij landelijke gremia en onderzoeken.

Resultaten

In 2007 implementeerde Dimpact haar eerste digitaal loket. Anno voorjaar 2010 heeft Dimpact veel doorontwikkeld en werken de leden met hun compleet Digitaal loket voor burgers en voor ondernemers met een Producten en Diensten Catalogus, Mijnloket, DigID, Internetkassa en zo’n 100 bijbehorende intelligente e-formulieren voor ‘selfservice’ door inwoners.

Alle bouwstenen hebben het midoffice concept als essentie en werken volgens de landelijke architectuur kaders. Via het Medewerkersportaal van Dimpact behandelen front- en backoffice medewerkers hun contacten en zaken af op een multichannel wijze.

Nu Dimpact de digitale ‘voorkant’ van de lidgemeenten grotendeels gereed heeft, vindt de doorontwikkeling vooral plaats op het gebied van compleet digitale e-diensten in het kader van workflow management en zaakgericht werken voor een efficiënte bedrijfsvoering.

Lidmaatschap

Gemeenten kunnen zonder aanbesteding lid worden van coöperatieve vereniging Dimpact en zo gebruik maken van de reeds ontwikkelde en te ontwikkelen bouwstenen. Nieuwe lidgemeenten maken hierdoor een vliegende start. De contributie voor het lidmaatschap is op basis van inwonersaantallen en wordt elk jaar door de lidgemeenten opnieuw vastgesteld.

Website organisatie

www.dimpact.nl

Betrokken gemeenten

Enschede, Hellendoorn, Oldenzaal , Zwolle, Emmen, Borne, Noordoostpolder, Oost Gelre, Hardenberg, Assen, Coevoerden, Veendam, Helmond, Borger-Odoorn, Pekela, Oldambt, Bellingwedde, Menterwolde, Gemert-Bakel, Velsen

Sector

Openbaar Bestuur > Gemeenten

Provincie

Overijssel/Gelderland/Drenthe/Groningen/Flevoland/Noord-Brabant/Noord-Holland