Is een Shared Service Center interessant voor publieke organisaties?

Het invoeren van een Shared Service Center kan om meerdere redenen interessant zijn. Het concept kan een goede oplossing vormen voor organisaties die:

  • Ondersteunende taken op diverse gescheiden locaties of decentraal in verschillende diensten hebben ondergebracht
  • Schaal en omvang missen om bepaalde taken in eigen beheer te organiseren of de benodigde kennis en expertise ‘in huis’ te houden/te krijgen
  • Regionaal bepaalde taken afstemmen en samenwerken
  • Verschillende informatiesystemen of werkprocessen kennen en deze willen uniformeren
  • ‘Best practices’ en kennis onvoldoende uitwisselen of zelfs in huis hebben
  • Processen willen standaardiseren en administraties willen inrichten volgens één standaard

Dergelijke organisaties zullen in de praktijk ondervinden dat in de huidige situatie de kosten onvoldoende beheersbaar zijn en dat de kwaliteit vaak niet voldoet aan de verwachting. Kostenbeheersing, kwaliteit en/of efficiency kunnen worden verhoogd door invoering van een Shared Service concept. Een belangrijke pijler van dit concept is namelijk dat prestatiecontracten (SLA’s of DVO’s) worden afgesloten, waardoor het serviceniveau en de daarmee samenhangende kosten expliciet worden afgesproken.

Deloitte