Start convenant
De vertegenwoordigers van de gemeenten Meppel, De Wolden, Steenwijkerland, Hoogeveen, Westerveld en Midden-Drenthe, waterschap Reest en Wieden en de Kamer van Koophandel Noord-Nederland, hierna te noemen partijen, besluiten onder de navolgende voorwaarden samen te werken op een zo breed mogelijk terrein van human resource management, waarbij de samenwerking in eerste instantie beperkt wordt tot mobiliteit en vacature-uitwisseling:
Partijen beschouwen elkaar als interne vacaturemarkt, waarbij interne kandidaten de mogelijkheid wordt geboden te reageren op aangeboden vacatures. Partijen zien er op toe, dat eerst de interne wervings- en selectieprocedure wordt afgerond voordat wordt besloten de vacature extern te publiceren. Ter stimulering van een goede vacature-uitwisseling zal door partijen onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden van het creëren van een digitale vacaturemarkt.
Indien partijen een verzoek ontvangen op het gebied van tijdelijke of structurele mobiliteit van medewerkers, bijvoorbeeld middels tijdelijke plaatsing van medewerkers voor het opdoen van werkervaring, verplichten partijen zich om dergelijke verzoeken serieus en gedegen te onderzoeken en binnen een termijn van twee weken op het verzoek te reageren. Als niet op het verzoek kan worden ingegaan wordt dit met redenen omkleed.
De vijf gemeenten Meppel, Hoogeveen, De Wolden, Westerveld, Midden-Drenthe hebben een intern vooronderzoek gehouden naar mogelijkheden van samenwerking. Vervolgens is besloten tot een verder onderzoek uitgevoerd door een extern bureau.
De vijf gemeenten hebben een intern vooronderzoek gehouden naar mogelijkheden van samenwerking. De conclusie is dat samenwerking naar verwachting kwalitatieve en kwantitatieve voordelen kan bieden op het terrein van personeels- en salarisadministratie. De gemeenten denken daarbij bijvoorbeeld aan:
- kennis en specialisatie
- continuïteit van dienstverlening
- schaalgroottevoordelen
- delen van applicaties
- minder meerkosten bij implementeren van nieuwe ontwikkelingen en lagere exploitatiekosten
- minder kosten en/of personele inzet bij gelijkblijvende kwaliteit
De vijf gemeenten verschillen qua situatie op allerlei manieren van elkaar verschillen en met komen tevens op andere manieren weer met elkaar overeen. Verschillen zitten vooral in de personeels- en salarisadministratiepakketten en de organisatie van het werk. Iedere gemeente heeft medewerkers in dienst en voert een HR-beleid. Voor de hierbij betrokken HR processen wordt gebruik gemaakt van hulpmiddelen als formulieren en informatie uit het personeelsen salarissysteem. De gemeenten hebben medewerkers in dienst voor de ontwikkeling en uitvoering van het HR beleid, die zijn ondergebracht binnen een of meerdere (staf-)afdelingen. Behalve de wijze waarop iedere gemeente de kerntaken heeft georganiseerd, zijn er weinig verschillen. Dezelfde wet- en regelgeving gelden voor iedere gemeente, aansluiting met instanties (UWV, fiscus, pensioen, CBS) zijn identiek en vaak worden dezelfde hulpmiddelen gebruikt. Waar de CAO daarvoor de ruimte laat, kunnen zich kleine verschillen voordoen in de niet primaire arbeidsvoorwaarden.
Het doel is te komen tot een vorm van samenwerking, waarbij aanzienlijke en blijvende kwalitatieve en kwantitatieve (waaronder ook continuïteit) voordelen worden gerealiseerd. Het onderzoek moet onderbouwing en argumenten geven voor de besluitvorming rondom de samenwerking. Tevens moet een globale aanpak, risico’s en consequenties van de samenwerking inzichtelijk gemaakt zijn.