Workshop voorbij de standaardisatie

Voorbij de standaardisatie: Maatwerk in de standaarden en flexibilisering van het aanbod
Terry van der steen (Directeur Servicecentrum Drechtsteden) en Eric Ossel (Directeur Servicepunt71)

De meeste shared service centra zijn opgericht voor een aantal redenen:
1. Efficiency
2. Verminderen kwetsbaarheid
3. Vergroten van de professionaliteit en kwaliteit.

Om het eerste te bereiken wordt sterk ingezet op uniformering en standaardisatie. Hoe groter de eenheidsworst hoe goedkoper het kan!  Deze initiële inzet leidt echter ten tijde van bezuiniging steeds meer tot een salamitactiek. Het moet steeds een stukje goedkoper. Gevolg is dat we steeds minder kunnen leveren wat wordt gevraagd en klanten steeds meer krijgen waarom ze niet hebben gevraagd!

Om te zorgen dat we van toegevoegde waarde blijven voor onze klanten moeten we onszelf opnieuw uitvinden: dat betekent meer maatwerk in de standaarden en meer flexibiliteit in het aanbod. Dit brengt dilemma’s met zich mee, hoe hiermee in de praktijk van alledag om te gaan, wat werkt/wat werkt niet? Tijdens onze workshop zoeken we naar de grenzen in deze discussie!

Workshop Voorbij de standaardisatie Werkconferentie SSCB 2014 Drechtsteden en Servicepunt71